Brännässlan är näringsrik och bra vid låga järnvärden

Urtica dioica


Brännässlan är mycket allsidig läkeväxt med näringsrika mineraler som kisel och kalium. Du finner en god mängd klorofyll som ökar transporten av syre och näring till kroppens celler.  

Brännässla ger bra stöd till immunförsvaret och hjälper till att bli av med kroppens slaggprodukter. Nässelpulver är näringstät på vitaminer och mineraler och passar fint i thé eller blanda i smoothie och frukost

Brännässlan innehåller många viktiga vitaminer och mineraler som är livsnödvändiga för kroppens funktioner som till exempel magnesium. Endast en tesked nässla sägs fylla hela ditt dagsbehov av C-vitamin. Det rika innehållet av mineraler stärker hår, hud och naglar. Brännässla innehåller fytohormoner som liknar östrogen vilket kan ge stöd vid klimakteriebesvär. 
 
Om du har problem med akne, oren hy och kanske eksem så kan regelbundet intag av infusion på brännässla ge bätrring. Detta då läkeörten innehåller pantotensyra som är bra vid olika hudproblem. Använd brännässlan på samma sätt som till exempel spenat i matlagningen, råa eller lättfrästa i smör. Blanda till en näringsrik smoothie och njut grön kraft.

 

Brännhåren innehåller nässelgift och finns på brännnässelbladets ytterkant. Det ger en brännande, kliande smärta men när växten torkats, upphettats eller kokats försvinner den egenskapen nästa helt. På nässelbladets mitt är det dock helt smärtfritt att röra vilket kan vara bra att veta vid skördning.

Odla din egen nässla med frön från Impecta. I mitt trädgårdsland har jag sått en odlingsruta med brännässlor just för att nässlan är så näringstät med glad växtkraft.

 

Förekomst

Tillhör nässelväxter. Brännässla växer i hela Sverige och du kan använda örten från tidig vår till sen höst. 

Användbara växtdelar

Nässelblad och de näringsrika nässelfröna

Aktiva växtämnen

Klorofyll, xantofyll, serotonin, karotin, histamin, myrsyra, C-, B- och K-vitaminer, garvämnen, slemämnen, kalium, magnesium, kisel, järn, fosfor, zink, lecitin, pantoten 

Medicinsk användning

Svagt blodsockersänkande vid diabetes. Kan underlätta vid godartad prostataförstoring. Stimulans av blodbildandet. Stärkande för bindväv och slemhinnor samt även för hår, hud och naglar. Förebyggande vid hudproblem som akne och eksem. Allmänt stärkande för hela kroppen, främst immunförsvaret. Ger stöd i övergångsåldern. Mycket användbar i matlagning, smoothies och müsli.

Giftighet

Undvik nässlor som vuxit i skugga, de kan innehålla för mycket nitrater. Om man dricker för mycket färsk nässelsaft kan det reta tarm och mage

Vinter, norrsken och månljus mitt i vildmarken - Saiti-stugan i Lappland   

 

 

Recept    Mat & Näring

Hälsa   Sport & Motion